بهترین سنگ برای نمای ساختمان چیست؟

سنگ، سنگ تراشی، انواع سنگ نما، 

انواع مختلفی از سنگ ها مانند بازالت، مرمر، سنگ آهک، ماسه سنگ، کوارتزیت، تراورتن، تخته سنگ، گنیس، لاتریت و گرانیت موجود است که می توان از آنها به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد. سنگ هایی که برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود باید سخت، بادوام، سخت و عاری از لکه های نرم متاثر از هوا، ترک ها و سایر عیوب باشد که باعث کاهش استحکام و دوام می شود. سنگ ها برای اهداف ساختمانی با استخراج از سنگ های جامد عظیم به دست می آیند.

هر نوع سنگ بر اساس خواصی که دارد کاربردهای ساختمانی مختلفی دارد. به عنوان مثال، انواع خاصی مانند بازالت و گرانیت دارای ویژگی های برتری مانند مقاومت فشاری و دوام بالا هستند و از این رو در کارهای ساختمانی بزرگ به کار می روند. با این حال، سنگ هایی وجود دارند که ویژگی های آنها (مانند مقاومت فشاری کم و وجود مواد مضر در اجزای سازنده آنها) آنها را برای کارهای ساختمانی جزئی، به عنوان مثال، گنیس مناسب می کند. بنابراین سنگ ها به عنوان مصالح ساختمانی و همچنین برای مصارف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختن با سنگ به روشی با توجه به محیط زیست نیاز به تفکر و برنامه ریزی دقیق دارد. بازدهی حاصل از ساخت و ساز با سنگ طبیعی بسیار بیشتر از هزینه های مربوطه است، هرچند، قیمت گذاری در این منبع طبیعی به طور قابل توجهی متفاوت است. ساختمان های معمولی به مقادیر زیادی انرژی و آب نیاز دارند که می تواند مقادیر زیادی آلودگی و زباله ایجاد کند. ساختن با سنگ و اجرای تکنیک های سبز برای انسان و محیط زیست هم در مرحله ساخت و هم برای طول عمر خانه مفید است.

سنگ ها از سنگ هایی به دست می آیند که به طور طبیعی به عنوان بخشی از پوسته زمین وجود دارند. هر سنگ ترکیب شیمیایی متفاوتی دارد و خواص متفاوتی از خود نشان می دهد. برخی از این سنگ ها به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود. برخی از سنگ های ساختمانی پرکاربرد به همراه خواص و کاربرد آنها در این مقاله توضیح داده شده است.

به مواد محافظ نما ی سنگ خود نیاز دارید؟ ما همه اینها را اینجا در نانو نمای هورسان داریم .کلیک کنید

سنگ آهک

این نو سنگ دارای پتینه ای دلپذیر است، سنگ آهک به طور طبیعی در طول سال ها بدون مواد رنگی شیمیایی که شادابی خود را از دست می دهد.

 بافت و درجه یکنواخت سنگ آهک با گذشت زمان بهبود می‌یابد، و سازگاری آن باعث می‌شود که در میان سازندگان سبز مورد علاقه باشد، زیرا مجسمه‌سازی، شکل‌دهی و تطبیق آن با سبک‌های مختلف معماری آسان است. چه به عنوان یک منظره یا بخشی از ساختار خانه استفاده شود، شواهدی از دوام آن در طول نسل‌های مختلف در سراسر کشور در کالج‌ها، دانشگاه‌ها، دادگاه‌ها و کلیساهای جامع قابل مشاهده است. اگر می خواهید از سنگ آهک برای میز آشپزخانه استفاده کنید احتیاط کنید زیرا سنگ متخلخل است و به راحتی خراشیده و لکه می شود. در عوض، به کفپوش یا شومینه فکر کنید.

نانو نما برای آجر
به مواد ضد لک و کثیفی و افزایش طول عمرسنگ خود نیاز دارید؟ کلیک کنید
 سنگ گرانیت

تنها الماس، یاقوت کبود و یاقوت‌ها از سختی و دوام گرانیت حمایت می‌کنند و به همین دلیل، این سنگ طبیعی ماده‌ای مناسب برای میز، پله‌ها، حاشیه‌های راهرو و شومینه است. رنگ‌های معدنی لک‌دار غیرمعمول و الگوهای دانه‌های پاشیده و چرخان تقریباً با هر سبکی از آشپزخانه - مدرن، توسکانی یا معاصر - مطابقت دارد و از نظر توانایی طبیعی خود در مقاومت در برابر باکتری‌ها پس از فولاد ضد زنگ در رتبه دوم قرار دارد. گرانیت مورد استفاده در ساختمان های داخلی عمدتاً دارای پوشش های پرداخت شده است. با این حال، این سنگ در بافت های دیگر نیز موجود است، از جمله بافت شعله ور و خشن که برای کاربردهای بیرونی محبوب تر است.

تراورتن

حفره های کوچکی که برای ایجاد الگوهای کرم رنگ و گلدار ایجاد می شوند، مشخصه تراورتن هستند که سنگی رسوبی است که در چشمه های آب گرم طبیعی شکل می گیرد که سازندگان اغلب با دوغاب پر می کنند تا دوام را افزایش دهند. سنگ تراورتن پر نشده یا "خالی" با رنگ های خاکی ظریف برای کفپوش های داخلی یا خارجی، اطراف شومینه و مسیرهای پیاده روی باغ ظاهر می شود.

سنگ لوح

این سنگ دگرگونی متراکم که هزاران سال به دلیل مقاومت تزلزل ناپذیرش در برابر چرخه های یخ زدگی و ذوب فصلی در ساخت و ساز استفاده می شود، هنگام تولید در ایالات متحده به رنگ های خاکستری، سبز، قرمز و حتی بنفش می آید. تخته سنگ های داخلی دارای رنگ های متعدد و لکه دار و ظاهری فرسوده هستند که به اتاق گرما می بخشد. تخته سنگی که از آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی وارد می شود، دارای لکه های مس، طلا و نارنجی است. اگرچه معمولاً از آن به عنوان کفپوش داخلی استفاده می شود زیرا به راحتی به اندازه آن تراشیده می شود، تخته سنگ به عنوان یک میز آشپزخانه مقاوم و مقاوم در برابر لکه، روکش ساختمان، محفظه دوش و پوشش سقف روی شومینه به خوبی عمل می کند.

چندین نوع مختلف سنگ طبیعی را می توان برای ساخت و ساز استفاده کرد. دانستن ویژگی ها و تمایز هر یک از آنها مهم است تا بتوانید از مواد مناسب برای پروژه خود استفاده کنید.

البته سه نوع اصلی سنگ طبیعی عبارتند از: آذرین، دگرگونی و رسوبی. اما در این تقسیمات، استحکام و ویژگی های مختلف سنگ ها وجود دارد که می توان از آنها برای موارد مختلف استفاده کرد.

سنگ‌های آذرین دسته وسیعی از سنگ‌های طبیعی هستند که شامل سنگ‌های سخت‌تر مانند گرانیت و بازالت و همچنین سنگ‌های نرم‌تر مانند پوکه می‌شوند. هنگامی که ماگما یا گدازه سرد می شود، سنگ های آذرین را تشکیل می دهد و بسیاری از سنگ تراشان از این سنگ ها برای ایجاد استحکام در سازه هایی که می سازند استفاده می کنند. سنگ گرانیت مخصوصاً برای پیشخوان ها، کفپوش ها و غیره بسیار محبوب است. از سنگ های ابسیدین و سایر سنگ های سخت نیز می توان در چارچوب و برای ایجاد بلوک های ساختمانی استفاده کرد. 

سنگ دگرگونی از یک سنگ موجود در نتیجه تغییرات فیزیکی و شیمیایی مانند فشار یا دما تبدیل شده است. محبوب ترین شکل سنگ دگرگونی باید مرمر باشد، سنگی که از نظر تاریخی و عملی برای صدها سال اهمیت داشته است. مجسمه‌سازان برجسته، سنگ مرمر را در مجسمه‌های زیبا حک می‌کنند، معماران از آن برای بناهای تاریخی و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌کنند، و می‌توان آن را در کف‌پوش‌های خانه، میزها و شومینه‌ها یافت. سنگ مرمر از نظر زیبایی بسیار دلپذیر است و اغلب به دلیل رنگ آمیزی و خواص تزئینی آن انتخاب می شود. همچنین انواع مختلفی از سنگ مرمر وجود دارد که ظاهر و بافت متفاوتی را ارائه می دهد.

علاوه بر سنگ مرمر، سنگ های دگرگونی دیگری مانند تخته سنگ در ساختمان سازی محبوب هستند. یک سنگ بسیار سخت و تیز، تخته سنگ به ویژه در سازه های یادبود برجسته است. تخته سنگ همچنین می تواند به راحتی به صفحاتی تقسیم شود که به اندازه کافی نازک هستند تا برای سقف خانه ها استفاده شوند. 

دسته سوم سنگ های طبیعی، رسوبی ، از به هم پیوستن قطعات سنگ های دیگر به وجود می آیند. رسوبات رسوبات اغلب در توده های آبی جمع می شوند و مرتب می شوند. از طریق اعمال گرما و فشار، لایه‌های لایه‌ای درون این سنگ تشکیل می‌شوند. سوخت های فسیلی در این سنگ رسوبی یافت می شود، اما برای سازندگان، ممکن است بیشتر به سنگ آهک توجه کنند. سنگ آهک نوعی سنگ رسوبی است که همه کاره است و به عنوان مصالح ساختمانی به طور جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. از استحکام بالایی برخوردار است و به راحتی می توان آن را به بلوک یا آجر تبدیل کرد. این سنگ همچنین نسبتاً در برابر خوردگی مقاوم است و می تواند بسیار بادوام باشد. سازندگان اغلب از سنگ آهک برای پوشش روی دیوارها و کف استفاده می کنند. تراورتن نوعی سنگ آهک بسیار محبوب است که به دلیل زیبایی خاص آن انتخاب شده است.

هنگام ساخت با سنگ طبیعی، مواد مختلفی برای انتخاب وجود دارد. به همین دلیل است که سازندگان و معماران به دقت گزینه‌های خود را در نظر می‌گیرند و قبل از انتخاب یکی از سنگ‌ها، ویژگی‌های هر نوع سنگ را می‌شناسند. برخی ممکن است بسیار تزئینی و جذاب باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در ساختار یا پایه دوام بیشتری داشته باشند. قبل از انتخاب نوع سنگ برای ساخت، مزایا و معایب آن را بسنجید و از استفاده از مصالح ساختمانی نامتعارف نترسید.

به مواد محافظ نما ی سنگ خود نیاز دارید؟ ما همه اینها را اینجا در نانو نمای هورسان داریم .کلیک کنید

انواع سنگ های ساختمانی

برخی از سنگ های ساختمانی رایج که در هندوستان برای مصارف مختلف استفاده می شود به شرح زیر است:

سنگ گرانیت

این یک سنگ آذرین عمیق است که سخت، بادوام و در رنگ های مختلف موجود است. این دارای ارزش بالایی از قدرت خرد کردن است و قادر به تحمل هوای زیاد است.

گرانیت برای اجزای پل، دیوارهای حائل، ستون های سنگی، فلز جاده، بالاست برای راه آهن، فونداسیون، سنگ کاری و برای سنگدانه های درشت در بتن استفاده می شود. این سنگ ها را می توان به صورت اسلب برش داد و صیقل داد تا به عنوان اسلب کف و اسلب رو به سنگ مورد استفاده قرار گیرد.

گرانیت در ماهاراشترا، راجستان، اوتار پرادش، مادهیا پرادش، پنجاب، آسام، تامیل نادو، کارناتاکا و کرالا یافت می شود.

بازالت و تله

آنها از سنگ های آذرین در غیاب فشار ناشی از سرد شدن سریع ماگما منشاء می گیرند.

ساختار متوسط ​​تا ریزدانه و فشرده است. رنگ آنها از خاکستری تیره تا سیاه متغیر است. شکستگی و مفاصل شایع است. وزن آنها از 18 کیلو نیوتن بر متر مکعب تا 29 کیلو نیوتن بر متر مکعب متغیر است. مقاومت فشاری از 200 تا 350 نیوتن بر میلی متر مربع متغیر است. اینها سنگهای آذرین هستند. آنها به عنوان فلزات جاده، سنگدانه برای بتن استفاده می شود. آنها همچنین برای کارهای سنگ تراشی برای پایه پل ها، دیواره های رودخانه و سدها استفاده می شوند. آنها به عنوان روسازی استفاده می شوند.

تله سنگ

آنها همان کاربردهای گرانیت را دارند. تله دکن سنگ محبوب این گروه در جنوب هند است.

سنگ آهک

سنگ آهک برای کفپوش، سقف، روسازی و به عنوان ماده پایه سیمان استفاده می شود. در ماهاراشترا، آندرا پرادش، پنجاب، هیماچال پرادش و تامیل نادو یافت می شود.

ماسه سنگ

این سنگ شکل دیگری از سنگ های رسوبی است که در اثر عمل رسوبات مکانیکی به وجود آمده است. ساختاری شنی دارد که استحکام کمی دارد و به راحتی پوشانده می شود.

از آنها برای کارهای زینتی، سنگ فرش و به عنوان فلز راه استفاده می شود. این در مادیا پرادش، راجستان، اوتار پرادش، هیماچال پرادش و تامیل نادو موجود است.

اینها سنگهای رسوبی هستند و از این رو طبقه بندی شده اند. آنها از کوارتز و فلدسپات تشکیل شده اند. آنها در رنگ های مختلفی مانند سفید، خاکستری، قرمز، سفالی، قهوه ای، زرد و حتی خاکستری تیره یافت می شوند. وزن مخصوص از 1.85 تا 2.7 و مقاومت فشاری از 20 تا 170 نیوتن بر میلی متر مربع متغیر است. تخلخل آن از 5 تا 25 درصد متغیر است. هوازدگی سنگ ها آن را به عنوان سنگ ساختمانی نامناسب می کند. در صورت لزوم استفاده از ماسه سنگ با سیمان سیلیس برای سازه های سنگین مطلوب است. از آنها برای سنگ تراشی، برای سدها، پایه پل ها و دیواره های رودخانه استفاده می شود.

گنیس

می توان آن را با مواد معدنی پلاتی دراز آن که معمولاً با میکا مخلوط شده و به همان روش گرانیت استفاده می شود، تشخیص داد.

آنها را می توان برای کف سازی، روسازی و نه برای اهداف عمده به دلیل ضعف آن استفاده کرد. در کارناتاکا، آندرا پرادش، تامیل نادو و گجرات یافت می شود.

این یک سنگ دگرگونی است. دارای دانه های ریز تا درشت است. نوارهای تیره و سفید جایگزین رایج هستند. انواع خاکستری روشن، صورتی، بنفش، خاکستری مایل به سبز و خاکستری تیره موجود است. این سنگ ها به دلیل مواد مضر موجود در آن ترجیح داده نمی شوند. آنها ممکن است در ساخت و سازهای کوچک استفاده شوند. با این حال، انواع سخت ممکن است برای ساختمان ها استفاده شود. وزن مخصوص از 2.5 تا 3.0 و قدرت خرد شدن از 50 تا 200 نیوتن بر میلی متر مربع متغیر است.

سنگ مرمر

این سنگ دگرگونی است که به راحتی می توان آن را برش داد و به اشکال مختلف تراشید. برای مصارف زینتی، دال های سنگی، کفپوش، کارهای روکش و غیره استفاده می شود.

این یک سنگ دگرگونی است. می تواند پولیش خوبی داشته باشد. این در رنگ های دلپذیر مختلف مانند سفید و صورتی موجود است. وزن مخصوص آن 2.65 و مقاومت فشاری 70-75 N/mm2 است. برای کارهای روکشی و زینتی کاربرد دارد. برای ستون ها، کفپوش ها، پله ها و غیره استفاده می شود.

در راجستان، گجرات و آندرا پرادش یافت می شود.

ما ابزار پرداخت سنگی داریم که تمام چیزی است که شما نیاز دارید.

سنگ لوح

این سنگ دگرگونی است که به راحتی شکافته می شود و در رنگ مشکی موجود است. برای عایق رطوبتی کف و سقف استفاده می شود.

اینها سنگهای دگرگونی هستند. آنها از کوارتز، میکا و کانی های رسی تشکیل شده اند. ساختار ریزدانه است. آنها به راحتی در امتداد سطوح بستر اصلی تقسیم می شوند. رنگ آن از خاکستری تیره، خاکستری مایل به سبز، خاکستری بنفش تا سیاه متغیر است. وزن مخصوص 2.6 تا 2.7 است. مقاومت فشاری از 100 تا 200 نیوتن بر میلی متر مربع متغیر است. آنها به عنوان کاشی سقف، دال، روسازی و غیره استفاده می شوند.

کوارتزیت

این سنگ دگرگونی سخت، شکننده، کریستالی و بادوام است. کار با گرانیت و استفاده از آن مانند گرانیت دشوار است اما برای کارهای زینتی توصیه نمی شود زیرا شکننده است.

کوارتزیت ها سنگ های دگرگونی هستند. ساختار ریز تا درشت دانه و اغلب دانه ای و مارک دار است. آنها در رنگ های مختلف مانند سفید، خاکستری، زرد موجود هستند. کوارتز ترکیب اصلی فلدسپات و میکا در مقادیر کم است. وزن مخصوص از 2.55 تا 2.65 متغیر است. قدرت خرد شدن از 50 تا 300 نیوتن بر میلی متر مربع متغیر است. از آنها به عنوان بلوک های ساختمانی و اسلب استفاده می شود. آنها همچنین به عنوان سنگدانه برای بتن استفاده می شوند.

نانو نما برای آجر
به مواد ضد لک و کثیفی و افزایش طول عمرسنگ خود نیاز دارید؟ کلیک کنید
 لاتریت

از سنگهای آذرین تجزیه می شود. در انواع نرم و سخت وجود دارد. حاوی درصد بالایی از اکسید آهن است و به راحتی می توان آن را به صورت بلوک برش داد.

الزامات سنگ های ساختمانی خوب

الزامات کیفی سنگ های ساختمانی خوب به شرح زیر است:

استحکام - قدرت

به طور کلی اکثر سنگ های ساختمانی از استحکام بالایی در مقاومت در برابر بار وارده بر آن برخوردارند. بنابراین وقتی نوبت به بررسی کیفیت سنگ می‌رسد، مهم نیست. اما زمانی که قرار است از سنگ ها در سازه های بزرگ استفاده شود، بررسی مقاومت فشاری سنگ ها ضروری می شود.

مقاومت فشاری سنگ های ساختمانی معمولاً در محدوده 60 تا 200 نیوتن بر میلی متر مربع است.

دوام

سنگ های ساختمانی باید بتوانند در برابر اثرات نامطلوب نیروهای طبیعی مانند باد، باران و گرما مقاومت کنند. باید دوام داشته باشد و در اثر اثرات نامطلوب نیروهای طبیعی فوق خراب نشود.

سختی

هنگامی که سنگ ها در کف، سنگفرش ها یا پیش بند پل ها استفاده می شوند، در معرض نیروهای سایشی و سایشی ناشی از حرکت افراد یا ماشین بر روی آنها قرار می گیرند. بنابراین آزمایش سختی سنگ الزامی است.

مقیاس Mohs سختی سنگ را تعیین می کند.

سختی

چقرمگی سنگ به معنای توانایی آن در مقاومت در برابر نیروهای ضربه است. سنگ های ساختمانی باید به اندازه کافی سخت باشند تا تنش های ایجاد شده در اثر ارتعاشات را حفظ کنند. ارتعاشات ممکن است به دلیل ماشین آلات نصب شده بر روی آنها یا به دلیل حرکت بار روی آنها باشد. سنگدانه های مورد استفاده در ساخت و ساز جاده ها باید سخت باشد.

وزن مخصوص

هر چه وزن مخصوص سنگ بیشتر باشد، سنگ سنگین تر و محکم تر است.

بنابراین سنگ هایی با وزن مخصوص بالاتر باید برای ساخت سدها، دیوارهای حائل، اسکله ها و بنادر استفاده شوند. وزن مخصوص سنگ ساختمانی خوب بین 2.4 تا 2.8 است.

تخلخل و جذب

تخلخل سنگ های ساختمانی به ترکیب معدنی و تشکیل ساختاری سنگ مادر بستگی دارد. اگر سنگ های مورد استفاده در ساختمان سازی متخلخل باشند، آب باران به راحتی وارد فضاهای منافذ شده و به سنگ ها آسیب می رساند. بنابراین سنگ ساختمانی نباید متخلخل باشد.

جذب آب سنگ با تخلخل سنگ نسبت مستقیم دارد. اگر سنگی متخلخل تر باشد، آب بیشتری جذب می کند و آسیب بیشتری به سنگ وارد می کند.

در ارتفاعات بالاتر یخ زدن آب در منافذ صورت می گیرد و سنگ را متلاشی می کند.

تزئین

دادن شکل مورد نیاز به سنگ را پانسمان می گویند. لباس پوشیدن باید راحت باشد تا هزینه پانسمان کاهش یابد. اما باید مراقب بود که این امر به قیمت استحکام و دوام مورد نیاز نباشد.

ظاهر

در مورد سنگ هایی که برای کارهای صورت استفاده می شود، که ظاهر یک نیاز اولیه است، رنگ و توانایی آن در دریافت پولیش فاکتور مهمی است.

سنگ‌های رنگ روشن بیشتر از سنگ‌های تیره ترجیح داده می‌شوند، زیرا احتمالاً رنگ با گذشت زمان از بین می‌رود.

چاشنی

سنگ های خوب باید عاری از شیره معدن باشد. سنگ های لاتریتیک به مدت 6 تا 12 ماه پس از استخراج نباید مورد استفاده قرار گیرند. آنها اجازه دارند با عمل طبیعت از شر شیره معدن خلاص شوند. این فرآیند حذف شیره معدن چاشنی نامیده می شود.

امر عملی

سنگ باید قابل کار باشد. گفته می شود که سنگ زمانی قابل کار است که کار مربوط به سنگ کاری (مانند برش، پانسمان و شکل دادن) مقرون به صرفه باشد و انجام آن آسان باشد.

هزینه

هزینه یکی از موارد مهم در انتخاب مصالح ساختمانی است. نزدیکی معدن به محل ساختمان باعث کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش هزینه سنگ می شود.

به مواد محافظ نما ی سنگ خود نیاز دارید؟ ما همه اینها را اینجا در نانو نمای هورسان داریم .کلیک کنید

مقاوم در برابر آتش

سنگ ها باید فاقد کربنات کلسیم، اکسیدهای آهن و مواد معدنی با ضرایب انبساط حرارتی متفاوت باشند. سنگ آذرین عمدتاً به دلیل کوارتز که در دمای حدود 575 درجه سانتیگراد به ذرات کوچک تجزیه می شود، تجزیه مشخص را نشان می دهد. سنگ آهک، با این حال، می تواند دمای کمی بالاتر را تحمل کند. یعنی تا 800 درجه سانتیگراد که پس از آن متلاشی می شوند.

هیچ سنگی نمی تواند تمام الزامات کیفی ذکر شده در زیر را برآورده کند. برای مثال، نیاز به استحکام و دوام با سهولت نیاز پانسمان در تضاد است. از این رو لازم است مهندس سایت خواص مورد نیاز برای کار مورد نظر را بررسی کرده و بر اساس آن سنگ را انتخاب کند.

 

نانو نما برای آجر
به مواد ضد لک و کثیفی و افزایش طول عمرسنگ خود نیاز دارید؟ کلیک کنید
 
Top
محصولات ما: نانو عایق رطوبتی، نانو عایق نمای ساختمان، نانو محافظ پارچه، چوب ، شیشه، فلز و خودرو - نانو سوپر جاذب آب گیاهان و... تلفنهای تماس : 09120805912- 09120805918-09120805927 More details…